חדשות

ארגוני הבריאות זועמים על הכוונה להחזיר את תאי העישון לנתב"ג

לאחר שלוש שנים שבהן נתב"ג היה אזור נקי מעישון, הודיעה רשות שדות התעופה על החזרת עמדות העישון לשטחו | האגודה למלחמה בסרטן: "יש לגנוז את הרעיון ההרסני"

עמדת עישון בנתב"ג. צילום ארכיון: שאטרסטוק

אחרי שלוש שנים שבהן נתב"ג הוגדר כ"אזור נקי מעישון", הודיעה רשות שדות התעופה כי "בעת הקרובה יתאפשר לנוסעים לעשן בפינה ייעודית" וכי "במקביל, רשות שדות התעופה תפעיל פיילוט לפתיחת תאי עישון לקהל הנוסעים בטרמינל 1 וטרמינל 3". ארגוני בריאות זועמים על ההחלטה.

בהסתדרות הרפואית רומזים לאינטרסים כלכליים העומדים מאחורי ההחלטה: "יש לבחון האם בהחלטת רשות שדות התעופה להחזיר חדרי עישון מעורבים אינטרסים זרים ומה היתה מעורבותן של חברות הטבק בהחלטה".

המהלך בנתב"ג יכלול בתחילה פינת עישון זמנית אחת ואליה יתווספו בהמשך עמדות נוספות. ההחלטה להחזיר את עמדות העישון מוסברת כחלק מתהליך התייעלות, ככל הנראה לאחר שנוסעים עברו לעשן בתאי שירותים של השדה וזאת, כאמור, לאחר שלוש שנים שבהן נתב"ג היה אזור נקי מעישון.

משרד הבריאות וארגוני בריאות, ביניהם האגודה למלחמה בסרטן ואיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, הביעו תרעומת על ההחלטה.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה בתגובה כי "צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור". ד"ר אלרעי ציטטה מתוך דו"ח העישון לשנת 2022 שנשלח לכנסת בראשית השבוע ועל פיו שיעור המעשנים בישראל עומד על יותר מ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת וכי העישון גורם לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-800 מהם (10%) בקרב לא-מעשנים בעישון כפוי, כתוצאה ממחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם ובכללן שבץ מוחי, מחלות נשימה, סוכרת ועוד.

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון כינו את המהלך "חוסר מחויבות פוליטית לבריאות הציבור". בתגובתם כתבו כי "החזרת העישון לנתב"ג היא החלטה אומללה המשקפת את הנסיגה לאחור במאבק בנזקי העישון. אוזלת היד בהגנה על הציבור מתעשיית הטבק ונזקיה עולה בחיי אדם", צוין.

הרופאים התייחסו למקרי התמותה מעישון כפוי: "הוכח במחקרים שקיימת חשיפה משמעותית לעישון כפוי באזורים הסמוכים לחדרי עישון, בנוסף לחשיפה העצומה של המעשנים עצמם. בנוסף, קראו הרופאים "לבחון האם בהחלטת רשות שדות התעופה להחזיר חדרי עישון מעורבים אינטרסים זרים ומה היתה מעורבותן של חברות הטבק בהחלטה".

"מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הבטיח לפני חמש שנים לתקן את הליקויים החמורים בחוק איסור עישון במקומות ציבוריים. בין היתר הוא הבטיח לבטל את חדרי העישון, כמקובל בעולם ועל מנת להציל חיי אדם", מציינים הרופאים ומסכמים כי ראוי שמשרד הבריאות יפעיל את השפעתו כדי להגן על בריאות הציבור בהתאם לחובתו, ולא יסתפק במכתבי בקשה.

בהמשך פנו רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון ליו"ר ועדת הבריאות בכנסת חה"כ אוריאל בוסו בקריאה לקיים דיון דחוף בוועדת הבריאות: "יש לממש את הבטחת משרד הבריאות משנת 2018 ולאסור בחוק חדרי עישון בנתב"ג ובמקומות נוספים. כיו"ר ועדת הבריאות, המחויב לקדם ולשמור על בריאות הציבור, אנו פונים אליך בבקשה לקיים דיון בוועדת הבריאות, שבו משרד הבריאות יתבקש לנקוט בפעולות, כפי שהתחייב, על מנת להגן על הציבור מפני עישון כפוי".

האגודה למלחמה בסרטן הגיבה אף היא בחריפות: "יש לגנוז את הרעיון ההרסני, שיחזיר את החברה הישראלית לשנות החמישים, של עישון בספסל האחורי של האוטובוס או אזור עישון במטוסים, שהוכחו כגורמים למחלות לב וסרטן. אנחנו יותר חכמים היום ושואפים לגדל פה דור של ילדים נקיים מעישון פסיבי ואקטיבי. לא למדנו כלום בעשורים האחרונים? בעוד כל מדינות העולם צועדות קדימה בקידום החקיקה למניעת עישון ושדות התעופה מרחיקים את תאי העישון, ישראל עושה צעד אחורה וחברות הטבק והניקוטין מתפרנסות מהמתמכרים החדשים".

בתגובה הובאו גם נתונים מהעולם ובין השאר נכתב כי "מחקרים מדעיים הוכיחו שגם במרחק של מעל תשעה מטרים מאדם מעשן, או במקרה הזה מפינת עישון, כולל הימצאות באוויר הפתוח, האדם שאינו מעשן נחשף לעישון וניתן יהיה למצוא בדמו חומרים מסוכנים".

באגודה למלחמה בסרטן מציגים מחקר נוסף, שנערך ביפן, לפיו "חשיפה של 30 דקות בלבד לעישון כפוי גרמה לעלייה משמעותית בסיכון ללקות בהתקף לב והסיכון לאירוע מוחי עולה ב-30%-20%. בנוסף, עישון כפוי בקרב הסובלים מאסתמה עלול לעורר התקף אסתמה. בטווח הקצר, העישון הכפוי גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. עישון כפוי מסוכן יותר לחולי סרטן, הוא עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול".

הארגון גם מציג את נתוני ארגון הבריאות העולמי, לפיהם שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים.

"ידוע", מציינים באגודה, "כי תאי העישון אינם אטומים לגמרי והעשן שידלוף לחלל האוויר של אולמות השדה הוא סכנה ממשית לכלל הנוסעים העוברים בנתב"ג. באחריות רשות שדות התעופה לשמור על בריאותם של הנוסעים ולא להפוך אותם לשבויים אשר נאלצים לנשום אוויר מזוהם, רעיל ומסרטן".

נושאים קשורים:  תא עישון,  נתב"ג,  מאבק בעישון,  רשות שדות התעופה,  עישון פסיבי,  חדשות,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  בריאות הציבור,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2023, 20:46

כדי לדאוג לדוסים השמנים והמעשנים
ולביביסטים
זה המשכי לביטול המס על שתיה מתוקה
פשוט צריך לקחת כל מה שמתוקן הגיוני בריא ולהפוך אותו כדי לרמוס את כלל הציבור

אנונימי/ת
25.09.2023, 12:53

בושה להשתמש בשמות גנאי באתר הזה, הוא מיועד לאנשי מקצוע. ההגדרות שלך ממש משוק. היתי חוסמת תגובות כאלה הלא רלוונטיות פה.

אנונימי/ת
13.09.2023, 22:17

בקרוב תהיינה עמדות עישון בהפרדה לנשים וגברים. לפני העלייה למטוס לאומן או לניו-יורק, החרדים צריכים לעשן בכיף. כאשר יחזרו ילכו לבנק לקבל את הקצבאות המלגות והמענקים מקופת המדינה.

אנונימי/ת
25.09.2023, 13:47

לדעתך רוב המעשנים הם חילונים, 20% מבני נוער בכיתות י׳ מעשנים סיגריות אלקטרוניות. כל המידע במאמר בהמשך. נשים חרדיות בכלל לא מעשנות, לכן לא רלוונטי לעשות פה הפרדה. אובססיה שלך זה סימן של בריאות פסיכולוגית לא תקינה.

אנונימי/ת
13.09.2023, 22:54

מתערב שזה בשביל נטולי הליבה, גומעי הפייק-קוקה קולה, האוכלים מכלי הפלסטיק, שצריכים לעשן בזמן ההמתנה?

אנונימי/ת
14.09.2023, 12:07

מה ש עושה ממשלה פרימיטיבית זה רואים בכול העולם .חזרה לתקופת אבן.לוקחים הכול מאנשים שעובדים מקשישים ילדים עם ביעות ומעבירים לפרזיטים .איפה עוד יש דבר כזה ?חייבים להפיל אותם וכמה שיותר מהר עד שמדינה עדיין קיימת

אנונימי/ת
14.09.2023, 12:10

צריך תגובות רק אנונימיות אחרת יבאו הביתה ויקחו לבירור או יותר גרוע—בדיוק כמו שגדלנו בדיקטטורה בברית המועצות

אנונימי/ת
25.09.2023, 13:00

אם חס וחלילה המהפכה תקרה תמצא את עצמך בדיוק בבה״מ. תרגיש בבית.