חדשות

ב"שמיר" החלה לפעול ניידת האקמו הראשונה של מד"א

ניידת המחברת מטופלים שלקו בדום לב למכונת לב-ריאה החלה לפעול במרכז הרפואי שמיר | ד״ר גל פחיס, מנהל המחלקה לרפואה דחופה: "זהו מהפך בתחום ההחייאה בישראל" | הדבר הבא: חדר ניתוח על גלגלים

ניידת האקמו של מד"א. הכשרת הצוותים הרפואיים של מד"א ובית החולים שמיר. צילום: דוברות מד"א

ניידת של מגן דוד אדום, המחברת מטופלים שלקו בדום לב לאקמו בתנאים מורכבים מחוץ לבית החולים, החלה לפעול במרכז הרפואי שמיר ("אסף הרופא") במטרה להציל חולים שהמצב בשטח מחייב חיבור שלהם למכשיר לב-ריאה. ניידת שתתפקד כחדר ניתוח על גלגלים היא הפרויקט הבא של מד"א.

בחודשים האחרונים עברו פרמדיקים של מד״א, אחיות ורופאים מהמרכז הרפואי שמיר הכשרה בטיפול בהליך האקמו בשטח בעזרת אקמו נייד. זוהי ניידת ראשונה מסוג זה בישראל, הפועלת כבר במדינות כמו הולנד, בריטניה וארה"ב.

על נחיצותה של הניידת ניתן ללמוד ממקרה של גבר בן 45 שהתמוטט ואיבד את ההכרה במהלך עבודתו בבני ברק לפני כחודש. הוא קיבל טיפול מכונני מד"א רכובים על אופנועים שהוזנקו למקום, וצוות הניידת לטיפול נמרץ שהגיע למקום ביצע בו פעולות החייאה שכללו מתן מכות חשמל באמצעות דפיברילטור והחל בפינויו לבית החולים. תוך כדי נסיעה, כשמצבו של הגבר החל להידרדר, חבר צוות ניידת האקמו לניידת שפינתה את המטופל, ובתנאי שטח בוצע הליך החיבור המורכב לאקמו. המטופל הובהל לחדר הצנתורים בבית החולים והתעורר למחרת בבית החולים, ללא נזק נוירולוגי.

סמנכ״ל מבצעים במד״א, גיל מושקוביץ: ״בימים אלה אנחנו מאפיינים רכב ייחודי שישמש את הצוות כחדר ניתוח על גלגלים, בעזרתו יוכלו לבצע הליכים מורכבים אף יותר מחוץ לכותלי בית החולים. בניידת החדישה, מסוג מרצדס בנץ ספרינטר, מתוצרת גרמניה, סביבת עבודה מותאמת לצורכי חדר ניתוח לטובת הפרוצדורה הרפואית. הניידת תכלול ציוד טיפול נמרץ, מיטה חשמלית ייחודית המותאמת לחולים קשים, מקום מיוחד למלווים ואף מקרר תרופות. האמבולנס כולל מקום לנהג ולחמישה אנשי צוות ומטופל״.

ד״ר גל פחיס, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שמיר, אמר על ניידת האקמו: "זהו מהפך בתחום ההחייאה בישראל. אמנם בעשורים האחרונים נעשו שינויים ועדכונים בתחום זה בארץ ובעולם כולו, אך חרף העדכונים האלה, עדיין שיעור השורדים מדום לב מחוץ לבית החולים הוא עיקש ונותר בישראל על מתחת ל־5%".

ד"ר אדי אילגיאייב, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי ב"שמיר", הוסיף: יישום השירות הנכבד והחשוב הזה מצריך משאבים משמעותיים והסדרים לוגיסטיים מורכבים. מול התנגדות מסוימת של כמה אנשי מקצוע מוערכים, אני מחזיק בתוקף באמונתי הבלתי מעורערת בתוצאות המנצחות של התכנית. לפרויקט הזה יש פוטנציאל להפוך לאחד החשובים ביותר ברמה הלאומית בתחום הצלת החיים בישראל".

ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במגן דוד אדום ומי שיזם והוביל את השירות החדש: "כולי תקווה כי בעתיד נרחיב את הפרויקט לבתי חולים נוספים, בדרך להציל חיים גם במקומות נוספים בפריסה ארצית. בסופו של דבר מדברים על תקציבים, משאבים וכוח אדם, אבל אנחנו מסתכלים בקצה התהליך על אב בן 45 שחזר לחיק משפחתו, לאחר שכמעט נפרד מהעולם. זה הכוח האמיתי".

נושאים קשורים:  מד"א,  ניידת אקמו,  מכונת לב ריאה,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  ד"ר אדי אילגיאייב,  ד"ר רפאל סטרוגו,  ד״ר גל פחיס,  רפואה דחופה,  חדשות
תגובות