COVID-19 בישראל

עשרות רופאים מוחים נגד מדיניות החיסונים: "איננו רשאים עוד לשתוק"

במכתב פומבי חריף שפרסמו 73 רופאים מכל שדרת העשייה הרפואית בישראל הם מוחים על "הפגיעה המופרזת באזרחי ישראל ובזכויותיהם במסגרת המאבק בקורונה"

מפגינים בכיכר הבימה נגד מדיניות הממשלה. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

73 רופאים ורופאות פרסמו אמש (ב') מכתב פומבי חריף, שבו מתחו ביקורת קשה על מדיניות הממשלה "המפעילה לחץ משמעותי על אזרחים להתחסן נגד קורונה. במכתב הם גם תוקפים את הסנקציות המוטלות על מי שבחר לא להתחסן ועל הפרת הפרטיות והחירויות של אזרחי המדינה.

וכך נאמר במכתב: "אנו, הרופאים והרופאות בישראל החתומים מטה, מכל שדרות העשייה הרפואית - בקהילה, בקופות החולים, בבתי החולים הציבוריים ובמערכת הבריאות הפרטית - מוחים בזאת כנגד הפגיעה המופרזת באזרחי ישראל ובזכויותיהם במסגרת המאבק בקורונה.

"פגיעה זו כוללת כעת - בנוסף להטלת סגרים, מגבלות תנועה, איכון, סגירת מקומות עבודה והשבתה של מערכת החינוך – גם הפעלת לחץ משמעותי על האזרחים להתחסן כנגד קורונה, תוך איום באובדן מקום עבודה או בהרעה משמעותית של תנאי עבודה

"עוד אנו מוחים על החוק שעבר השבוע בחופזה המאפשר העברת פרטים רפואיים סודיים לרשויות שאינן רפואיות, מבלי לקבל את הסכמת המטופל. החוק נוגד את רוח חוק זכויות החולה המגדיר כי אין למסור מידע רפואי ללא הסכמת המטופל (סעיף 20א').

"בימים אלו נשמעות קריאות, שטרם עוגנו בחקיקה, לאפשר למנוע לימודים או עבודה על בסיס סטטוס ההתחסנות לקורונה. מהלך כזה יהווה פגיעה אנושה בחירויות הפרט - ודגל שחור מתנוסס מעליו. אנו סבורים שמתפקידנו להתריע על המדרון החלקלק והמסוכן שמדינת ישראל דוהרת בו של פגיעה בזכויות ונטילת חירויות. איננו רשאים עוד לשתוק".

כמו כן הדגישו במכתבם כי "ימשיכו לפעול על פי הצהרת הרופא של ההסתדרות הרפואית העולמית, שבה חברה גם ההסתדרות הרפואית הישראלית – לפיה תכובד עצמאותו וכבודו של המטופל. "אנו קוראים להקפיד כי עיקרון הסודיות הרפואית יישמר גם בכל הנוגע לסטטוס ההתחסנות של כל אחד ואחת בכל עת".

עוד קראו מחברי המכתב והחתומים עליו "להנגשה מלאה של כל הפרוטוקולים הממשלתיים הנוגעים לקורונה ולהסרת החיסיון על ההסכמים שנחתמו עם חברת התרופות פייזר ולהפסקת השימוש בטכניקות של הפחדה ושיסוי אוכלוסיות זו בזו ,שאין דבר בינן לבין רווחת ובריאות הציבור.

"אנו קוראים לחדול באופן מיידי מכל אבחנה בין אנשים על סמך סטטוס התחסנות, אבחנה שאין מאחוריה הצדקה רפואית וגורמת לשיסוי חברתי פסול וקשה. כן אנו קוראים להפעלת מערך הסברה מכבד, נהיר, שקוף ועקבי שיבוסס על ידע ולא על פחד".

קבוצת הרופאים שהתארגנה לכתיבה ולחתימה על המכתב הזה התאגדה בסוף 2020 במחאה כנגד "הכפייה והפגיעה בריבונות האדם על גופו ונגד ההפחדה – וזאת כדי להביע מחאה כנגד צעדי הכפייה הננקטים כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה".

רשימת הרופאים שחתמו פורסמה בערוץ 12.

נושאים קשורים:  מחאה,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  חיסיון רפואי,  חדשות,  זכויות הפרט
תגובות
02.03.2021, 14:53

הם רופאים או פוליטיקאים? איך מכתבם קשור לרפואה?!

02.03.2021, 15:08

יש מידה רבה של צביעות בקריאה הפומבית הזו. השליחות העיקרית של רופאים היא קודם כל קידום בריאות- של הפרט ושל כלל הציבור. בעת הזאת מתן חיסונים לכלל האוכלוסיה היא משימה עליונה וחשיבותה גוברת גם על הסייגים שהחותמים מעלים. הרמזים על כעין "קנוניה" בין המדינה ופייזר נשמעים כתיאורית קונספירציה זולה. כאשר 20% מצוותי הבריאות בבתי החולים עדיין לא התחסנו (כלכליסט 2/3/2021) אנחנו בבעיה רצינית מאד.

אנונימי/ת
02.03.2021, 15:18

ד"ר רשף, לא צבוע כלל ובוודאי אם תתייחס למה שכבר ידוע
https://doctorsonly.co.il/2021/03/222651/

02.03.2021, 15:24

לאנונימי/ת, ראש הממשלה הוא אדם פוליטי! החלטותיו "המקצועיות" בהחלט יכולות להיות נגועות בפוליטיקה... אבל מרופאים אנו מצפים שינהגו באחריות מקצועית ולא יתערבו בדברים שאינם מענינם.

02.03.2021, 19:26

הם כותבים... אנו קוראים לחדול באופן מיידי מכל אבחנה בין אנשים על סמך סטטוס התחסנות...
במצב של מגיפה- שיש לה פתרון רפואי- איך החברה צריכה להתייחס לרופא/אחות/מורה שעובדים עם קהל ובכל זאת לא מוכנים להתחסן?

02.03.2021, 19:51

לרופא התחייבות קודם כל לחולה, הוא לא יכול לסכן חולים ולהדביק בקורונה
למשרד הבריאות לחייב כל עובדים במערכת בריאות להתחסן, מי שלא רוצה להתחסן שהלך הביתה. לא יכול להיות כל פשרה. כאן לא מדובר על משחקי דמוקרטיה , מדובר על בריאות חולים. ולשופטי בגץ לא להתערב זה לא עניינם.

אנונימי/ת
03.03.2021, 10:39

סיקירוב, תתרכז בלהסביר על חרבון.בזה אתה טוב. בלהבין חברה מתפקדת ממש לא. אז אם לא הבנת, מי שמסרב להתחסן הרי לשיטתו הוא עושה טוב לעצמו ולא פוגע בחולים.

עצם זה שאתה מזכיר את בג"צ ככה, מראה שאתה מתייחס לכל דבר כמו איזו סוגיה פוליטית גנרית. מחשבה צרה למדי ואנכרוניסטית לגמרי.

הכותב התחסן, מעודד את כולם להתחסן, מאמין בחיסונים אבל מבין קצת בנפש האדם והרופאים.

03.03.2021, 21:06

השפה שהדברים כתובים אינה ראויה. זה לא פייסבוק. אפשר לנסח את אותם הדברים בצורה מכבדת. חבל

חבל שהרופאים החתומים לא טרחו להתייעץ עם משפטן לפני שהחלו לזעוק על פגיעה בזכויות אדם. מרבית טענותיהם הפוכות מהמציאות- הנכון הוא שלא מוטלות כל מגבלות חדשות על הבלתי מחוסנים, אלא מוסרות ההגבלות על המחוסנים והמחלימים שאינם מהווים עוד סכנה בריאותית משמעותית לציבור, ואין כל הצדקה חוקתית להטיל עליהם מגבלות. פעם אחרונה שבדקתי לא מצאתי בין חירויות הפרט את הזכות להדביק אחר במחלה שהוכרזה כמגיפה. ההיפך הוא הנכון- יש בספר החוקים עבירה פלילית חמורה בעניין זה.

אנונימי/ת
04.03.2021, 08:51

קצת חוסר הבנה בעניין זכויות הפרט: הזכות לעבוד ולהיות אזרח שווה זכויות קודמת לכול.
החברה אינה מונעת מרופא נשא איידס או הפטיטיס מלעבוד או לטפל בחולים.
הדמוניזציה של המחלה - שאומצה הן ע''י רופאים (רובם) והן ע''י פוליטיקאים הביאה להחלטות שיש בהן שלילת זכויות פרט. ולידיעתך, אנחנו עדיין תחת צווי-חירום, ולך אסור לצאת מהארץ.
אני מנוע חיסון בשלב זה ולכן אסור לי ללכת לקולנוע, לתיאטרון ולבית-מלון, ומנעו ממני השתתפות בכנסים מקצועיים.
"הזכות להדביק" במחילה ממך, היא קשקוש לא בריאותי

אנונימי/ת
04.03.2021, 20:11

כדאי להזכיר שרופא נשא hiv או הפטיטיס לא יכול להדביק מטופלים. חבל שהדמגוגיה משכיחה ידע בסיסי ברפואה.

אנונימי/ת
09.03.2021, 18:16

80 אנשי צוות של ב"ח הדסה נשלחו לחל"ת באופן כפוי...זאת לא הטלת מגבלות?