חדשות

הליך ייחודי במרכז הרפואי קפלן: קיצוב לב מסונכרן דו לשכתי

פרופ' משה סויסה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה ב"קפלן", ביצע הליך ייחודי שבמסגרתו השתיל את קוצב הלב החדשני MICRA במטופל עם מערכת קיצוב לב קונבנציונלית

פרופ' משה סויסה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה ב"קפלן". "מקרה ראשון מתועד של השגת קיצוב דו לשכתי". צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי קפלן ברחובות הושתל לאחרונה הקוצב המתקדם Micra AV במטופל עם מערכת קיצוב קונבנציונלית. השילוב ביניהם הוביל להשגת מערכת קיצוב דו לשכתית, עלייתית מהקוצב הקונבנציונלי וחדרית מסונכרנת עם הקיצוב העלייתי על ידי ה-Micra AV.

פרופ' משה סויסה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במרכז הרפואי קפלן, ביצע הליך ייחודי שבמסגרתו השתיל את קוצב הלב החדשני והקטן ביותר בעולם מסוג מיקרה (MICRA) במטופל עם מערכת קיצוב קונבנציונלית, כאשר השילוב ביניהם הוביל להשגת מערכת קיצוב דו לשכתית.

המערכת הוורידית חסומה ולא מאפשרת הכנסת אלקטרודה נוספת מצד זה. צילום: בית החולים קפלן

מדובר במטופל בן 71 עם מחלת לב איסכמית ומחלה מסתמית שבמהלך 2013 עבר ניתוח מעקפים והחלפת מסתם מיטרלי במסתם תותב ובהמשך נזקק לקיצוב עקב תסמונת הסינוס החולה (SSS) וכן חסם עלייתי-חדרי לסירוגין.

במהלך השנים קוצב 95% בעלייה ומשתנה בחדר. בשנה האחרונה נרשמה עלייה הדרגתית בסף קיצוב האלקטרודה החדרית עד ל-3.5v/1ms יחד עם הגעה להתרוקנות הסוללה (ERI) ולכן נשקלה האפשרות של הוספת אלקטרודה חדרית חדשה בנוסף להחלפת הקוצב. באקו-לב עדכני נראה תפקוד תקין של חדר שמאל, מסתם מיטרלי תותב מתפקד היטב, אולם נצפתה אי ספיקה טריקוספידלית קשה, שאמנם לא יוחסה לאלקטרודה הקיימת, אך הוספת אלקטרודה חדרית היתה עשויה להוסיף על כך. בנוסף, בהזרקה ורידית נמצא SCV חסום  וללא מעבר חומר הניגוד אל הפרוזדור הימני.

מערכת הקיצוב הקונבנציונלית (אלקטרודה חדרית ואלקטרודה עלייתית), קוצב המיקרה AV והמסתם המיטרלי התותב. צילום: בית החולים קפלן

פרופ' סויסה החליט לבצע במטופל השתלת Micra AV, באופן שיאפשר שילוב של קיצוב עלייתי מהקוצב הקונבנציונלי וקיצוב חדרי מסונכרן לקיצוב העלייתי על ידי הקוצב חסר האלקטרודה מסוג Micra AV. זאת, במטרה להשיג סנכרון בין שתי מערכות קיצוב אלו, באופן שלדבריו טרם נעשה בארץ.

פרופ' סויסה סיפר: "בוצעה התקנת Micra AV בגישה מלעורית כמקובל. הקוצב הקונבנציונלי תוכנת לאופן קיצוב עלייתי (AAI) - תכנות שהוביל להארכת חיי הקוצב לצפי של מעל שנתיים וחצי וללא צורך בהחלפתו כעת. "לשמחתנו, הושגה סינכרוניזציה של שתי המערכות, ואכן ה-Micra AV מזהה את ההתכווצות המכאנית של העלייה ומסתנכרן עם חישה חדרית או קיצוב בהתאם לצורך. זהו מקרה ראשון מתועד של השגת קיצוב דו לשכתי (DDD) על ידי שילוב של קיצוב עליית קונבנציונלי וסנכרון קיצוב חדרי בעת הצורך על ידי ה-Micra AV".

נושאים קשורים:  פרופ' משה סויסה,  אלקטרופיזיולוגיה,  השתלת קוצב לב,  קוצב MICRA,  חדשות,  בית החולים קפלן
תגובות