COVID-19 בישראל

המחקר בישראל במחוללי מחלת הקורונה יותנה באישור מיוחד

במועצה להסדרת מחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים דורשים פתרון למחקרים שבהם נעשים שינויים גנטיים בפתוגנים ולפיכך אינם נמצאים ברשימת הגורמים המפוקחים

מעבדת מחקר ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הוסיפה אתמול (ד') לתקנות "חוק המחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים" שחוקק בשנת תשס"ט, גם את נגיף הקורונה. החוק מסדיר את המסגרת החוקית להסמכת מוסדות הרשאים לערוך מחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים שיש בהם פוטנציאל לשימושי טרור ביולוגי ואת הפיקוח עליהם.

המועצה להסדרת המחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים הוא גוף סטטוטורי הממונה בידי שר הבריאות. המועצה ממליצה למנכ"ל המשרד על הענקת ההכרה למוסדות מחקר לצורך החזקה בחומרים ביולוגיים ולשם עריכת מחקר במחוללים הללו. המועצה היא בעלת סמכות לקבוע כללי עבודה עם המחוללים ועל אכיפתם ומייעצת לשר הבריאות בכל מה שנוגע לשינוי או תוספת לחוק. מנכ"ל משרד הבריאות אמון על החוק והוא האציל את סמכותו הקבועה בחוק למדען הראשי של משרד הבריאות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עינב קאבלה, אמרה אתמול: "פעילותה של המועצה להסדרת מחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים חשובה והכרחית לשמירה על בריאות הציבור. הוועדה מבקשת לבדוק, מבחינה משפטית, את הכללת חובת העדכון והדיווח למועצה על ידי משרד הבריאות והגופים הרלבנטיים שמעורבים בתהליך הייבוא של פתוגנים, נגיפים ומחוללי מחלות אחרים. זאת, על מנת לוודא שלא יתקיים תהליך יבוא מבלי שהמועצה תהיה חשופה לו כבר מראשית הדרך. כמו כן יש לבחון הרחבה של ההגדרה הנוגעת לפתוגנים והנגיפים השונים המפורטים בתוספת לחוק, כדי שהוספה זו גם תכיל שינויים גנטיים".

יו"ר המועצה, פרופ' יונת שמר אבני, מנהלת המעבדה לוירולוגיה במרכז הרפואי סורוקה ומעבדת הנגיפים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, ציינה את חשיבות נושא החינוך וההסברה בהקשר למחקרים מהסוג הזה וכי "נוכח הגידול במספר המוסדות שעורכים כיום מחקרים במחוללי מחלות, חשוב שהמועצה תשים דגש גם בתקופה העמוסה הזאת של מגיפת הקורונה ותפעל בנושא החינוך וההסברה בקרב צוותי המעבדות והחוקרים".

פרופ' שמר אבני מסרה בדיון כי "יכולים לחול שינויים גנטיים במחוללי המחלות ולהביא לכך שמחולל מסוים ייצא מרשימת הגורמים המפוקחים. יש בעיה של ביולוגיה סינתטית, שבה לוקחים פתוגן שאיננו מפוקח ומשנים את ההרכב  שלו, מכניסים בו גן אחר שיגרום לו להיות אלים ומסוכן - וזה לא נכלל ברשימת הנגיפים המחייבים פיקוח. לכך יש למצוא פתרון".

ד''ר רונית מיוחס, יועצת מדעית, הוסיפה: "אני זאת שבודקת באופן אישי את מוסדות המחקר לפני מתן אישור למוסד לבצע מחקר בנושא הנ"ל וכן בודקת אם מוסד תיקן ליקויים שנמצאו בביקורת. תחתי נמצא אחראי על בטיחות המתקנים המורשים לערוך מחקרים והוא מדווח. יש שיתוף פעולה מלא, מתוך הבנה כי זה אינטרס משותף בין האחראי על הבטיחות במוסד המחקר לבין המועצה, על מנת לשמור על בריאות ובטיחות העובדים במוסד שעוסקים במחוללי מחלות".

נושאים קשורים:  מחוללי מחלות,  פרופ' יונת שמר-אבני,  נגיף הקורונה,  חדשות,  עובדי מעבדה,  19-COVID,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
05.12.2020, 09:53

להט החרב המתהפכת - double edged sword - אותה טכנולוגיה המשמשת ותשמש לפיתוח הנדסת נגיפים גנטית כווקטורים לשינוי וריפוי גנטי של מחלות חשוכות מרפא - היא היא אותה טכנולוגיה המשמשת לייצור נגיפים כנשק ביולוגי להשמדת האנושות!! כמו האטום והביקוע הגרעיני כמו המכונית - ברכה ומוות מונחים זה לצד זה - האם אנחנו מבוגרים מספיק לשחק באש הדעת????

אנונימי/ת
05.12.2020, 13:58

double edged sword היא חרב פיפיות, ולא חרב מתהפכת