חדשות

ה-CDC: "איום דחוף" של חיידקי-על חדשים עמידים לאנטיביוטיקה

דו"ח חדש של ה-CDC מעלה: מדי 15 דקות מת בארה"ב אדם עקב זיהום שמחולל חיידק-על עמיד לאנטיביוטיקה המתוחכמת ביותר | יותר מ-2.8 מיליון מקרי זיהומים מחיידקים עמידים מתרחשים מדי שנה

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. אילוסטרציה

כל 15 דקות מת בארה"ב מישהו שנדבק בחיידק-על עמיד לאנטיביוטיקה המתוחכמת שקיימת כיום, כך נמסר בדו"ח מיוחד של ה-CDC שפורסם בסוף השבוע. שיעור התמותה במדינה זו רק מזיהומים שמחוללים חיידקי-על עמידי-אנטיביוטיקה מגיע ל-35 אלף בשנה. יותר מ-2.8 מיליון מקרים של זיהומים מחיידקים עמידים מתרחשים בארה"ב מדי שנה.

בדו"ח סומנו חמישה חמישה חיידקי-על ברשימה תחת הכותרת "איום דחוף". שניים צורפו לרשימה זאת עתה. הרשימה הקודמת פורסמה ב-2013.

מחקר גנטי העלה כי חיידקי-על אלה התאימו עצמם במיוחד להתמודדות עם אנטיביוטיקה והם "מלמדים האחד את השני" כיצד להתגבר על תרופות אנטיביוטיות, בכלל זה כאלו שנחשבו ל"תרופות פלא", אלא שהן כבר אינן כאלו, ציינו מחברי הדו"ח.

הדו"ח ציין כי אמנם שיעור הזיהומים הצולבים והנרכשים בבתי חולים מחיידקים עמידים נמצא בירידה (מהווים כ-85% מהמקרים והם נרכשים במוסדות אשפוז וגם בבתי אבות) אבל רבים ממקרי התחלואה הם עקב הידבקות בחיידקי-על אלה בקהילה ושיעורם בתחלואה נמצא דווקא בעלייה בארה"ב.

ד"ר מייקל קרייג, יועץ בכיר ל-CDC בנושא עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה, מסר כי "זו כיום בעיה חמורה שמשפיעה לא רק על חיי כולנו בארה"ב אלא למעשה על כל אדם על פני הגלובוס".

במיוחד תוקפים חיידקי-על עמידים אלה קשישים ואנשים במצב בריאותי שברירי. בדיווח ב-CNN על דו"ח ה-CDC הובא סיפורה של גננת בת 56 מברוקלין שלפני חמש שנים נדבקה בזיהום ומצבה הלך והחמיר. תחילה היתה הערכה שנדבקה מאחד מילדי הגן או עקב הרעלת מזון והיא הוחשה ליחידת טיפול נמרץ. במהלך האשפוז התברר בבדיקת מעבדה שנדבקה בחיידק C.diffי(Clostridioides difficile) הנמצא ברשימת "חמישה האיומים החמורים ביותר" של ה-CDC. מצבה החמיר בקצב מהיר ונפגעו כליותיה עד כדי הלם ספטי. הרופאים טיפלו בה בונקומיצין בעירוי תוך-ורידי, אלא שתרופה זו לא הועילה. היא נפטרה שבוע לאחר שנכנסה לבית החולים. התברר שהחיידק שגשג בגופה בקצב מסחרר שלא נראה כמותו קודם לכן.

הרופאים סימנו את ה-C.diff כתופעת לוואי של נטילת אנטיביוטיקה וחיידק זה נחשב לקטלני במיוחד. ב-2017 הוא גרם לפי נתוני ה-CDC לעוד 223,800 מקרי תחלואה בארה"ב שהובילו למותם של 12,800 בני אדם.

עוד ציינו מחברי הדו"ח כי C.diff עלול לחסל חיידקים טובים ותאים במערכת החיסונית בגוף שנועדו להילחם בזיהומים. אנשים שנוטלים אנטיביוטיקה עלולים להימצא בסיכון כדי פי 10-7 להידבק ב-C.diff תוך כדי תקופת הטיפול וגם חודש אחריו.

תחקיר מיוחד בפרשת הגננת מברוקלין העלה כי שבוע לפני שחלתה היא טופלה אצל רופא שיניים שרשם לה אנטיביוטיקה מסוג clindamycin כדי למנוע זיהום בתעלת שורש השן.

ברשימת ה-CDC המפרטת את חמישה האיומים החמורים ביותר מזיהומים עקב הידבקות בחיידקי-על עמידים לאנטיביוטיקה נמצאים גם CRE (carbapenem-resistant Enterobacteriaceae), Neisseria gonorrhoeae (חיידק עמיד המחולל מחלת מין), carbapenem-resistant Acinetobacter, וכן Candida auris (פטריה).

הדו"ח סיווג עוד 11 חיידקים ופטריות מחוללי מחלות קשות בקבוצה שהוגדרה כ"איום חמור". כמו כן נכללים עוד שני חיידקים במעמד של "מהווים מקום לדאגה" וארבעה במעמד של "נמצאים ברשימה תחת מעקב צמוד" (watch list).

לצורך הכנת הדו"ח והצגת הערכות לגבי תמונת המצב בתחלואה ותמותה השתמשו מומחי ה-CDC לראשונה בנתונים מתוך רשומות רפואיות אלקטרוניות.

עוד קובע הדו"ח שכשליש ממרשמי האנטיביוטיקה שרופאים בארה"ב מנפיקים בעקבות ביקור במלר"ד או במרפאה בקהילה הם בעקבות דרישה של חולים בעוד שהטיפול הנדרש עבורם איננו מצריך אנטיביוטיקה. 47 מיליון מרשמים לאנטיביוטיקה לא נחוצה מונפקים בארה"ב מדי שנה ויש גורמים שמאשימים במפורש את הרופאים בכך. הם נענים לכל בקשה של חולה גם כאשר הזיהום שממנו הוא סובל איננו מצריך טיפול באנטיביוטיקה כמו זיהום סינוס או כאב גרון מסיבה ויראלית. עוד מציין ה-CDC כי 20% ממקרי הזיהומים על ידי חיידקים הם עקב מזון מקולקל.

יש לציין כי באפריל השנה פרסם האו"ם דו"ח לפיו האנטיביוטיקה הקיימת כיום כבר איננה מספקת מענה יעיל כנגד חיידקי-על וזו נעשית יותר ויותר בעיה כלל-עולמית.

נושאים קשורים:  עמידות לאנטיביוטיקה,  חדשות,  חיידקי-על,  זיהומים,  זיהומים נרכשים
תגובות