חדשות

עד כמה רופאי משפחה מיומנים בבדיקות גינקולוגיות בקהילה?

קורס סימולציה ייעודי שנערך ב"כרמל" נועד לשפר מיומנות מתמחים בביצוע בדיקות גינקולוגיות אינטימיות במצבים שכיחים ודחופים

בדיקה גינקולוגית. אילוסטרציה

קורס למומחים ומתמחים ברפואת משפחה במחוז חיפה והגליל המערבי בנושאים בתחום הגינקולוגיה והבדיקות הגינקולוגיות נערך בשבוע שעבר במרכז הרפואי כרמל כחלק ממהלך שמטרתו לחזק את הקשר שבין בית החולים לרופאים במרפאות הקהילה של "הכללית" במחוז זה. את הקורס העביר ד"ר מורן פז בחדר הסימולטורים בבית החולים.

ד"ר פז, רופא בכיר במחלקת נשים ויולדות וביחידה לכירורגיה זעיר פולשנית, משמש גם כמנהל מרכז הסימולציה ב"כרמל". הוא הסביר את מטרת הקורס: "רכישת מיומנות הבדיקה הגופנית על ידי סטודנט לרפואה היא אתגר, קל וחומר כשמדובר בבדיקות אינטימיות. אחת מהן היא בדיקה גינקולוגית. מחקרים רבים הראו כי החשיפה המעשית של הסטודנט והסטז'ר תחת השגחה והדרכה של מומחה כשמדובר בביצוע בדיקות אינטימיות, ובפרט גינקולוגית, לוקה עדיין בחסר".

ד"ר פז מסר כי נעשתה אליו פנייה לערוך את הקורס הייעודי הזה של מיומנות בדיקה גינקולוגית למתמחים ברפואת משפחה. "אלה רופאים צעירים שאינם מיומנים מספיק בביצוע בדיקות אלו ומעוניינים לשפר את מיומנותם הן במצבים חריפים שכיחים ולא מסוכנים והן במצבים דחופים המצריכים הערכה נכונה, בירור וטיפול בהתאם".

בקורס לקחו חלק עשרה רופאי משפחה מחיפה והגליל המערבי. הם העידו שנדרש צורך בשיפור מיומנויות בבדיקה גינקולוגית של רופאי משפחה במרפאות ראשוניות.

במקביל לקורס הייעודי הזה מתקיימים במרכז לסימולציה ב"כרמל" סדנאות לסטודנטים לרפואה שנה חמישית במסגרת הסבב ברפואת נשים ומיילדות של בתי הספר לרפואה בצפון הארץ (טכניון ובר אילן). בסדנאות אלו הם  מעמיקים במיומנויותיהם בבדיקה גינקולוגית במצבי בריאות וחולי תחת הדרכה נאותה. מנהל מערך נשים ויולדות ב"כרמל", פרופ' עופר לביא, הוסיף: "משיתוף הפעולה המוצלח בין בית החולים והקהילה, המרוויחים הגדולים הם המטופלים".

נושאים קשורים:  בדיקה גינקולוגית,  חדשות,  בית החולים "כרמל",  ד"ר מורן פז,  פרופ' עופר לביא
תגובות
14.11.2019, 21:51

אחד הדברים שבהם רופאי המשפחה מגלים מיומנות מצויינת היא הנפקה דיגיטלית של מרשמים ״גינקולוגיים״ (וגם אחרים) לפי בקשת המטופלות ללא נוכחותן במרפאה.
אני חושב שזאת חוצפה קולגיאלית, זילות בריאות המטופלים ופוטנציאל מזעזע לתביעות רשלנות רפואית.
רופאים מבצעים הזרקות בוטוקס, פלסטיקאים מבצעים ניתוחים וגינליים מבלי להכיר את האנטומיה והעצבוב היחחודיים לאזור זה, רופאי אאג מבצעים רינופלסטיקה...מה קורה כאן? כולם חוטפים...חזירות ותו לא.
צריך לחזור לרפואה שפויה.
אני מציע שכל רופא ידבק במומחיותו ויתן את השירות הרפואי הטוב ביותר.

אנונימי/ת
15.11.2019, 00:36

מה שהמחקרים מלמדים אותנו זה שבכירורגיה התוצאים קשורים בעיקר לניסיון הספציפי של הכירורג עם הניתוח הספציפי. לכן עדיף לעשות רינופלסטיקה אצל אוטולרינקולוג שעשה 100 ניתוחים כאלה בשנה שעברה מאשר אצל פלסטיקאי שעשה 10. אין לעומת זאת לפי הספרות שום חשיבות ל-"טייטל" הספציפי של הרופא (ובאופן כללי יותר, איש מקצועות הבריאות) ביחס לתוצאים.

ביחס לרופאי משפחה, ככלל עמדתי היא שרופא משפחה צריך לעסוק בכל ענפי הרפואה באופן ראשוני, לרבות בהנפקת מרשמים גינקולוגיים. מובן שעליו להתנהל באופן מקצועי ולא רשלני, מה שמוציא מכלל אפשרות הנפקת מרשמים ללא בדיקה. במידת הצורך רופא המשפחה יתייעץ טלפונית או דרך המערכת הממוחשבת עם יועץ של הקופה, ורק במקרים נדירים בהתאם לייעוץ זה יהיה צורך במפגש נוסף של המטופל עם רופא יועץ. זה הסדר הנכון של הדברים מבחינת רצף טיפולי, יעילות ובטיחות המערכת, גם אם הוא אינו תואם את רווחתם הכלכלית של גורמים מסוימים.

17.11.2019, 00:12

שלום פרופ' לקסמן,
האמירה "חוטפים... חזירות ותו לא" רומזת על מצב שבו יש אינטרס של מומחיות מסוימת לנכס לעצמה נתח רפואה שמגיע למישהו אחר בשם אינטרס כלשהו, ואני אשמח אם תוכל בבקשה להבהיר איזה אינטרס לדעתך יש לרופא המשפחה לתת מרשם ללא נוכחות המטופלת כשהדבר נצרך? הרי לא יקבל על כך יותר כסף או הצלחה אחרת ומנגד לכאורה יצרו לעצמם בעיה קלינית לעתים ומדיקולגאלית לעתים אחרות כפי שציינת בעצמך, אז מדוע זו חזירות? האם ייתכן להציע לך אלטרנטיבה - שרבים עושים זאת מחוסר ידע?

ולכן הנני מציע אלטרנטיבה נוספת לשורה הסופית של דבריך:
צריך לחזור לרפואה שפויה. אני מציע הכשרה נאותה וקולגיאלית של מומחים בתחומים מסוימים למומחים בתחומים אחרים.
אם יש מקום לספק מרשם גניקולוגי מסוים רק לאחר בדיקת המטופלת, אזי גניקולוגים יכולים להכשיר רופאי משפחה לבדיקה זו.
גניקולוגים יכולים להכשיר פלסטיקאים אודות האנטומיה והעצבוב הייחודיים של אזור הוגינה.
כנ"ל הכשרה ברינופלסטיקה לרופאי אאג.
וכיוצא בזה.
פרופ' לקסמן הנכבד, האם תרצה להרים את הכפפה?