חלבון מגיב-C

רמות CRP מוגברות אצל נשים הסובלות מפיברומיאלגיה ותסמונת עייפות כרונית

מחקר מבוקר זה השווה בין נשים הסובלות מדאבת השרירים או מתסמונת עייפות כרונית לבין קבוצת ביקורת של נבדקות בריאות, מבחינת הריכוזים בדם של הסמן הדלקתי החלבון המגיב-C

תסמונת עייפות כרונית ודאבת השרירים (פיברומיאלגיה) הן שתי הפרעות כרוניות בעלות השפעה הרסנית על חייהם של המטופלים הסובלים מהן ושל משפחותיהם. לשני המצבים מאפיינים קליניים חופפים הדומים בחלקם למאפיינים של הפרעות דלקתיות. האתיולוגיה עדיין איננה ברורה, ועלתה האפשרות שמערכת החיסון עשוייה להוות גורם התורם להפרעות. עד כה, התוצאות אינן חד משמעיות.

מטרתו של מחקר זה הייתה להשוות בין שני המצבים, ולחקור את רמתו של הסמן הדלקתי החלבון המגיב C ברגישות גבוהה (High-sensitivity CRPי[hsCRP]) בקרב חולי תסמונת עייפות כרונית ודאבת השרירים, בהשוואה לנבדקים בריאים כקבוצת ביקורת.

במחקר זה נכללו משתתפות בנות 18-60 שנים. קבוצת המשתתפות כללה 49 נשים שסבלו מתסמונת עייפות כרונית, 57 נשים שסבלו מדאבת השרירים, ו-54 נבדקות בריאות כקבוצת ביקורת.

רמות hsCRP היו גבוהות באופן מובהק הן אצל הסובלות מתסמונת עייפות כרונית והן אצל הסובלות מדאבת השרירים ביחס לקבוצת הביקורת, וזאת לאחר התאמה לגיל, עישון, ומדד מסת גוף (P<0.001). לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות של המטופלות. רמת hsCRP הושפעה ממדד מסת גוף, אך לא מגיל או מעישון.

החוקרים הסיקו שהסובלות מדאבת השרירים ומתסמונת עייפות כרונית מאופיינות בריכוזים גבוהים יותר של hsCRP בהשוואה לנבדקות בריאות. ממצאים אלה נותרו מובהקים גם לאחר התאמה למדד מסת גוף. לפי מחקר זה, לא ניתן להבחין בין שתי ההפרעות על סמך רמות hsCRP.

מקור: 

Groven, N, Fors, EA, Reitan, SK. (2019). Brain, Behavior, and Immunity. 81:172-177

נושאים קשורים:  חלבון מגיב-C,  דאבת השרירים,  תסמונת עייפות כרונית,  דלקת,  מדד מסת גוף,  מחקרים
תגובות