חדשות

משרד הבריאות מאשים: "קופות החולים מייבשות את בתי החולים בפריפריה"

בדיון בכנסת בנושא זמני ההמתנה לתורים בבתי החולים ובקושי לגייס רופאים לפריפריה, הודיעו משרדי הבריאות והאוצר: "נגדיל את מספר המתמחים בקהילה ב-125 בשנה ותקן למתמחה בפריפריה יתוקצב ב-50% יותר מאשר במרכז הארץ"

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אלי אלאלוף וח"כ איציק שמולי (צילום: ועדת הבריאות של הכנסת)

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה אתמול (ג') בצמצום זמני ההמתנה של מטופלים לתורים במערכת הבריאות הציבורית ובקושי בגיוס רופאים לפריפריה - מה שגורם להפניות מטופלים מהפריפריה למרכז הארץ. הדיון נסב על ההמתנה לטיפול אמבולטורי בבתי חולים ולא בבעיית זמני ההמתנה לרופאים מומחים בקהילה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף ("כולנו"), אמר בדיון: "זה מדכא. חרף יכולותיה הרפואיות האדירות, מערכת הבריאות לא מצליחה למצוא פתרונות יצירתיים, כמו תיעדוף חולים מהפריפריה אם הם מופנים לטיפול במרכז הארץ. התחרות הבלתי מרוסנת בין קופות החולים נובעת מטיפשות ומחוסר הבנה".

בדיון הסוער אמרו נציגי משרדי הבריאות והאוצר: "נגדיל את מספר המתמחים בקהילה ב-125 בשנה". נציגת משרד הבריאות האשימה את קופות החולים "שמייבשות את בתי החולים ולא מפנות מטופלים".

יו"ר ועדת המשנה לעניין שירותי בריאות בדרום, ח"כ מאיר כהן ("יש עתיד"), ציין כי "אנחנו במצב חירום. זמני ההמתנה חסרי תקדים. צריך להכניס את היד עמוק לכיס ולהעלות את התעריפים המשולמים לרופאים ולמקצועות הפרא-רפואיים, כך שיושוו לרפואה הפרטית".

המשנה למנכ"ל מכבי שירותי בריאות, נחמן אש, השיב לו על כך: "כמה שאני מעלה, זה לא מספיק, אנחנו מערכת ציבורית שחיה בחסר. זהו מצב לא בר תחרות. יש לפעול באומץ ולבטל את שיטת ההחזרים שמפעיל משרד הבריאות, לפיה אם מטופל לא מקבל מקופת החולים תור בתוך שלושה חודשים, הוא פונה לשירותים פרטיים ומקבל החזר מהקופה. לא כל תושבי הפריפריה נגישים לנסיעה למרכז וזה פוגע בחלשים".

תכנית האוצר: קופות החולים יממנו לימודים למתמחים בקהילה

רכזת הבריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, ליאור קוטלר, ראש אגף לרפואה קהילתית במשרד הבריאות, ד"ר הדר אלעד ומנהל תחום השב"ן (ביטוחים משלימים במשרד הבריאות) איתי קלטניק, הציגו לוועדה תכנית משותפת למבחני תמיכה בתקני התמחות בקופות חולים, לפיה במשך שלוש שנים יתווספו 375 תקני מתמחים חדשים (125 בכל שנה), הלימודים וההכשרה שלהם ימומנו על ידי המדינה וקופות החולים (תלוי במקצוע ההתמחות) וזאת בתנאי שהמתמחים יתחייבו להישאר בקופה ולתת שירותי רפואה בקהילה למשך תקופה. התקן למתמחה בפריפריה יתוקצב ב-50% יותר מאשר תקן במרכז הארץ.

במהלך הדיון, בעימות בין ראש אגף רפואה במשרד הבריאות, ד"ר גילי גבעתי, לבין המנהלת הרפואית של מחוז צפון בשירותי בריאות כללית, ד"ר אפרת ברון הרלב, טענה ד"ר גבעתי: "קופות החולים מייבשות את בתי החולים ולא שולחות הפניות אליהן אלא לבתי חולים שלהן. בתי החולים אומרים שיש להם תורים לתת, אבל ריק אצלם". בתגובה אמרה ד"ר הרלב: "כל מה שאמרת לא נכון. זה אישום זוועתי. אנחנו לא מייבשים דבר".

ח"כ יעל גרמן ("יש עתיד"), מיוזמי הדיון, הציעה לחייב את משרד הבריאות לאשר את הסדרי הבחירה של קופות החולים: "לא ייתכן שרק השיקול הכלכלי יקבע לאן נשלח חולה לטיפול. אנשים במצב קשה נשלחים באכזריות הרחק ממקום מגוריהם".

ח"כ איציק שמולי ("העבודה"): "כשמשרד הבריאות מזהה מצב חמור, הוא מדליף דו"ח, ואז השר אומר שהמצב מעורר דאגה. יש לי חדשות בשבילם: אתם האחראים למצב. תתחילו לטפל בו".

ח"כ ואאל יונס ("הרשימה המשותפת"): "אפשר לדבר עד מחר. בלי לפתוח עוד מרפאות ולהקצות עוד תקנים, דבר לא ישתנה". חברי הכנסת ג'ומעה אזברגה ("הרשימה המשותפת") ומאיר כהן קראו להשוואת שכרם של הרופאים בפריפריה לשכר הרופאים במרכז.

נושאים קשורים:  ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת,  חדשות,  מחסור ברופאים בפריפריה,  הסדרי בחירה
תגובות
אנונימי/ת
13.05.2018, 03:02